2016. november 10., csütörtök

Sütőtökös kevert sütemény (muffin)


A fiatalság örök lángjában égünk. Legjobb esetben is úgy tekintünk öregjeinkre, mint fogyatékosokra. Csakúgy, mint a gyerekeinkre. Pedig ez a két kor az, amely közel van a szentséghez. Közel lehetne. És mesélhetne.
Mintha az élet egyetlen és elfogadott formája az őrült mókuskerék-cselekvés lenne. Mintha szemlélődő, lassú, meditatív élet nem is létezne. Talán már nem is létezik.

Emberek, olvassatok az ifjú Lin-csi vándorlásairól. Vagy hallgassátok a bölcs, öreg Lin-csit...




Ha karácsonyillatú és ízű sütire vágyunk, tökéletes választás. Eredetileg muffin recept, de tegnap így egyben, tortaformában sütöttem meg. Ha kissé ki is díszítjük, szívből ajánlom majd a fenyőünnepre is. Nemcsak azért mert finom, hanem mert nagyon egyszerű és gyorsan elkészíthető sütiről van szó, ami az ünnepekre való készülődést megkönnyítheti. Nagyobb családokban lehet duplázni is, mert igen gyorsan fogy. :)

Hozzávalók 12 muffinhoz vagy egy közepes tortaformához:
15 dkg liszt
25 dkg sütőtökpüré (főtt vagy sült sütőtök pürésítve)
1 púpos teáskanál sütőpor
1 tubus cukrozott sűrített tej (170 gr.)
5 dkg olvasztott vaj + valamennyi a forma kikenéséhez
2 kicsi vagy 1 nagy tojás
1 csapott mokkáskanál só
5 dkg barna vagy világos nádcukor
1 és 1/2 csapott teáskanál mézeskalács fűszerkeverék
vagy:
1/2 mokkáskanál őrölt fahéj
1/2 mokkáskanálka frissen reszelt szerecsendió
1/2 csapott mokkáskanál őrölt gyömbér
1/2 mokkáskanál őrölt kardamommag
vanília kivonat vagy por.

A tortaformát kivajaztam és liszteztem. Előmelegítettem a sütőt olyan 160 fokra. A liszthez adtam a sót, fűszereket, sütőport és jól elkevertem, majd ehhez jött a felvert tojás, a sütőtökpüré, a sűrített tej, cukor, olvasztott vaj. Csak fakanállal jól összekevertem. Körülbelül 25-30 percig sütöttem. Lehet tűpróbázni, megsült-e. A püré miatt kell kicsit hosszabban sütni, a nedvességtartalom miatt.
Kedves párom nem annyira sütőtök rajongó, de úgy kapásból 3 nagy szeletett megevett belőle.



11 megjegyzés:

Muskátli Büfé írta...

Ó, végre egy szuper recept a sütőtökhöz. Múlt hétvégén volt egy kis maradék sült tök, de sajnos nem találtam meg a recepted - tán mert nem látok a jövőbe :D Jól áll ez a szín :)

duende írta...

Tessék gyakorolni, vagy beíratlak a varázslóiskolába! :)))
Köszönöm! :) A süti isteni, teljes szívvel csak ajánlani tudom! :)

Névtelen írta...

Mennyire érződik a sütőtök íze? Elnyomják a fűszerek? Hozzád hasonlóan én is nagyon szeretem minden formában, de a férjem és a kisfiam még a kóstolást is kizártnak tartják. Amíg butuska voltam, rendre beszámoltam a "különleges" hozzávalókról: cukkinikenyér, céklás csokitorta, stb...Amíg nem tudták mit esznek, lelkesen dícsérték, amint felvilágosítottam őket, már el is ment az étvágyuk rögvest. Jó kis tanulópénz volt, ma már bölcsen hallgatok és magamban jókat mosolygok...Ha tudnák!..de nem tudják!:) Elkészíteném ezt a csodás sütikét egy kis mascarponés krémmel körítve/töltve.Csakhogy még jobban elvegyem az élét a dolognak.:) Éppen aktuális lesz egy családi ünnep. 18cm-es tortaforma megfelelő hozzá? Köszi. Judit

duende írta...

Kedves Judit!

:)) Bölcsülünk az idővel. Szerencsére az én párom igazi gasztronómus, úgy értem, mindent szeret megkóstolni, és általában minden szeret is. Így könnyű nekem különlegességeket főzni. De a Te módszered is nagyon jó. :))

Én 23 cm-es formában sütöttem. Ha 18-asba teszed, jó magas lesz. Szerintem csak enyhén érződik ki, és csak akkor, ha tudod, mi van benne. Egyébként a fűszerek intenzitásától is függ. Ha épp-csak megmutatod neki a fűszereket, akkor kiérződik, ha annyit teszel bele, amennyit írtam, akkor a fűszerek a dominánsak. A mascarponés krémmel brutáljó lesz! :)

Névtelen írta...

Köszönöm duende! Mindjárt megyek felétek ebben a csúnya, morc időben (piac). Ha maradt még a sütiből, dobj már le egy szeletet lécci! :)))) Legyen szép napod/hétvégéd! Judit

duende írta...

:))) elfogyott sajnos. :)

Hű, az idő télleg zord... bár imádom, bevallom őszintén :)

Névtelen írta...

Hát ha elfogyott, akkor még egy ok arra, hogy én is elkészítsem,:)
A havazást én is szeretem, de amikor elindultam még az eső szakadt.
Van erre egy mondás, ismered?
"Örülj annak, ha esik az eső, mert ha nem örülsz, akkor is esik!"
Minap a helyi járatra várva idős nénike fázósan sóhajtozott: -mikor lesz már nyár? Atyavilág! Volt meleg nyár, volt szép hosszú ősz... A naptár és időjárás szerint bizony beköszöntött a tél. És ha tél van, hát essen a hó és ha hideg van ( még nincs is annyira ) az a normális. Az emberek mindig mást akarnak, mint ami éppen van.:(
No de mégiscsak egy gasztroblogon vagyok, s nem a filozófiai kerekasztal társaságnál.:) Bocs az offért.

duende írta...

:) Majd írd meg, hogy ízlett! :)

Ó, Istenem, olyan meseidő van... :)) imádom, imádom!

Ó, csak látszatra vagy gasztroblogon... :))) Többet nem árulhatok el. :) Valójában... hol is vagy? :)

Ott.
Igen.

:)

Névtelen írta...

Nagy Mágus vagy Te... (is)! :))) He-he...:))
Feltétlenül beszámolok róla.:)
Igen, én is ötpercenként szaladok az ablakhoz, és bámulom a kinti csodát. Nemrég néztem meg, fent a hegyen, mármint a Csácsi- hegyen mindent vastagon belepett a hó. Nálunk a kertvárosban alig-alig marad meg. Mindegy is. Fantasztikus látvány, ahogy hullanak, táncolnak a hatalmas hópelyhek, nem lehet betelni vele...:)

duende írta...

:))

nem lehet betelni vele :) igen. :)

Ó, valaha megkérdezte tőlem valaki, mi akarok lenni, ha "nagy" leszek?

Azt feleltem: Varázsló.

:)

Azis lettem, azt hiszem. Bár nem rajtam múlt. :)

Névtelen írta...

Varázsló és sámán.
Talán tévedsz, lehet, hogy rajtad is múlt...
A válaszodat olvasván déjá vu érzésem lett. Általad visszaköszönt a múlt, csak éppen az élet színpadán más, de mégis hasonló szituációval és más, mégis hasonló szereplővel.:)
Na ja, véletlenek nincsenek. Úgy vélem az sem véletlen, hogy az oldaladra "tévedtem".:))