2012. október 18., csütörtök

Salsa verde zöld paradicsomból

  Azt hiszem, mindannyian másképp éljük meg az időt. Számomra az óraidő nem igazán létezik. Sokan évre, hónapra, napra pontosan emlékeznek eseményekre. Én erre sosem voltam képes.
  Az idő múlását sokkal inkább a természet ciklikus változásain keresztül érzékelem. Vagy a nappalok-éjszakák lüktető táncában. Az én naptáramban nem dátumok vannak - hanem élmények, érzetek, hangulatok, álmok. Illatokra emlékszem, képekre, érintésekre, dallamokra és ízekre. Talán az illatok és ízek azok, amik a legerőteljesebbek.
  A zöld paradicsom, a piruló vastaghúsú paprikák, a sütőtök és a gesztenye illata-íze számomra az őszt jelzik a végtelen idő holografikus rendjében. A csörgő avar hangja, az őszirózsa illata, a ködös hajnalok furcsa derengése, a pára nyirkos és mindenbe befurakodó jelenléte kétségtelenül érzékeltetik: a nyár véglegesen búcsút intett. S ha nem is örökre, de legalábbis hosszú időre.

(d.)



Kaptam pár darab zöldparadicsomot. Először salátát akartam csinálni belőle, de útközben módosítottam, lett belőle salsa verde, és bizton állíthatom, hogy a legjobb salsa, amit eddig készítettem, ettem. Mintha az almazöld szín frissességét, fényteliségét, extravaganciáját lefordítanánk ízre. Készítettem hozzá tortillát, sült halgombóckákat pritamingyöngyökkel, isteni volt.

Mit tettem bele?

4 normále méretű zöldparadicsomot,
1 közepes méretű fehér édes salátahagymát,
1 nagyobbacska gerezd fokhagymát,
1 kisebb zöld hosszú erőspaprikátkimagozva,
fél csokor petrezselyemzöldet (korianderzölddel is lehet),
sót,
egy csipet koriandermagot frissen mozsárban őrölve,
egy nagyobbacska evőkanálnyi olívaolajat,
cirka negyed citrom levét és
 egy egész citrom héját belereszeltem.

A zöldparadicsomot és a salátahagymát karikáztam és besóztam. Hagytam állni fél órát, mert így lehet igazán előcsalogatni az ízét, illetve a hagymát pedig megszelidíteni.Ezek után a többi hozzávalóval együtt robotgépbe tettem (kivétel a reszelt citromhéj, ezt utólag kevertem bele) és jól összeturmixoltam. Valami csoda íze van.
Tökéletes natúran sült halszelethez is, csirke vagy pulykahúshoz is, de akár sült hal vagy hús töltelékeként is el tudom képzelni. Érdemes nyáron is készíteni, akinek van a kertjében paradicsom. Mert olyan igazi nyárízélmény.


További ötletek a zöld paradicsom felhasználására:
Sült zöld paradicsom
Savanyúság (tökéletes zöldparadicsomból is)
Zöldparadicsom csatni
Csalamádé

16 megjegyzés:

Mági írta...

Szenzációs ötlet:) köszönöm, holnap meg is csinálom. Van még zöldparadicsom és pont van friss koriander zöldem. Hű de jó lesz, és én is sütök tortillát:)))
Köszönöm.
A képek is magukért beszélnek!

duende írta...

Nagyon szívesen Mági! :)

Gizi írta...

Szuper recept, nagyon jól kiötlötted nekünk, köszönet érte. Van még néhány kiló zöldparadicsom, és éppen azon agyaltam, mit is kezdjek vele. Már megyek is és készítek egy adagot.:)

duende írta...

Köszi szépen Gizi, és örülök hogy tetszik! :) Ha mindezt összefőzöd amolyan "lekvárként", akkor szerintem télre is lehet eltenni belőle. Húsok, halakhoz szószként. :)

Zsofi írta...

Sziasztok! Ti honnan szereztek be friss korianderzöldet? :)

duende írta...

Szia Zsófi! Én speciel sehonnan sem. :) De szerintem Sparban, Interspárban biztosan van.

ZÖLDKOSÁR ∞ MEGYEBIRÓ JOLI írta...

Isteni ötlet. Azt hiszem, boldogok lesznek a kertben a zöld paradicsomjaim, hogy holnap ilyen feldolgozásban játszhatnak főszerepet az asztal színpadán.

duende írta...

Köszi szépen Joli! :)

Hankka írta...

Tetszik a fűszerezése, nagyon finomságos lehet, annyira guszta! :)

duende írta...

Köszönöm szépen Hankka! :) Valóban nagyon különleges és finom, nekem fölkerült az állandó repertoáromba. :)

Tálaló írta...

Két éve ilyentájt csináltam az éretlen paradicsomokból lekvárt.Nekem az annyira nem jött be,úgyhogy tavaly savanyúság lett belőle.
Viszont így fűszeresen már tetszik,na és a sült paradicsom...azt ki nem hagynám:))
Ha hazaértünk körülnézek,talán mindkettőre jut paradicsom.

duende írta...

:) Nekem a csatni is ízlett belőle. Az is jó kis fűszeres, húsokhoz, zöldségekhez is nagyon jó volt. :)

ChéfTündér írta...

Szia! rendszeresen bekukkantok hozzád, szeretem a blogodat. Így tettem egyik nap is, mikor ezt a Salsa verdét láttam nálad, és kedvet kaptam.....és minden összejátszott, és elkészült az én változatom, íme:
http://cheftunder.blogspot.hu/2012/10/salsa-verde-avagy-zold-paradicsom-uj.html

köszönöm még1x. nagyon finom!

duende írta...

Kedves Tündér! Köszönöm hogy olvasol! :) És nagyon gusztusos kis üvegcséket gyártottál, szerintem akárki kapja majd őket, nagyon fog örülni neki! :)
És köszönöm. :)

Névtelen írta...

már sokadszor készítettem ma, ideig utolsó szüretből. nagyon finom harsány nyárízű, férjem is kanalazza, megunhatatlan. köszi <3

duende írta...

Nagyon szívesen Niki! :) Örülök hogy ízlik! <3