2012. február 6., hétfő

A nagy pangasius-átverés

.

Sosem veszek sem pangasius, sem tilápia filét. Egyszer kóstoltam, de kiköptem. Bocsánat, de így volt. Évekkel ezelőtt. Még csodálkoztam is, hogy lehet az, hogy van hal, amit én nem szeretek? Hát van. A cikk sokkoló.


"Két hamburgi újságíró (Michael Höft és Christian Jentzsch) A pangasiushazugság (Die Pangasius-Lüge) című horrorfilmjét végignézve nem maradhat bennünk kétség: a pangasius fogyasztása káros az egészségre - erre jutott a Heti Válasz újságírója.

A Mekong-delta partvidékén folyó "tenyésztés" minden képzeletet felülmúl. A szűk halketrecekben (állati és emberi ürülékek között) hatvan-nyolcvan cápaharcsa vergődik egy négyzetméteren. Az állatokat döghússal, dél-amerikai csontliszttel, génmanipulált táppal, szójahulladékkal, szerves szeméttel etetik. Egy pangasiushoz képest a tápos csirke fejedelmi ínyenc. A halakat antibiotikummal tömik, nehogy elpusztuljanak a fertőzött vízben, és kínai injekciókkal kezelik." ..............

Cikk folytatása az élelmiszer.hu oldalán.

.

22 megjegyzés:

Barbi konyhája írta...

Én is olvastam már kb. egy éve, még Foodafok hívta fel rá a figyelmem! Nézd meg ezt is:
http://www.ketesaruk.hu/elelmiszer-biztonsag_fogyasztovedelem/hogyan-lett-gyanus-a-pangasius

Szörnyű, de főleg az, hogy még milyen élelmiszerek lehetnek egészségre károsak a tudtunk nélkül?

duende írta...

Köszi szépen Barbi! A kétesáruk linkjét be is tettem a Zöld Fazékba!

trollanyu írta...

Nagyon örülök, hogy egyre többen írnak erről a témáról. Én is csak egyszer ettem pangasiust, szörnyen beteg lettem től, pedig vasgyomrom van:) Miért esznek az emeberek továbbra is szemetet? Nem értem. De azt sem, hogy hogy a francba lehet még mindig ezt árusítani, ez normális?

duende írta...

Trollanyu: én sem értem, miért lehet árusítani, miért nem kerül tiltólistára?!

Névtelen írta...

Pangasius R nélkül!

duende írta...

Köszi! :)) Ez nálam olyan, mint a hugomnál a targonya. :)

Névtelen írta...

Nagyon kedvelem a blogodat! Minden nap olvasom!Köszönöm hogy vagy!

Adri

Gesztenye receptjei írta...

Én is tegnap kaptam meg a cikket és nagyon fel vagyok háborodva. bár nem tudom miért, mert egyre több mindenről derül ki, hogy milyen szemetet etetnek meg velünk:-((
Ilyen biztos nem kerül az asztalunkra, bár eddig sem vettem:-)

Padparadsa írta...

Az a szomorú, hogy a csápaharcsának rossz a marketingje... de állítólag most már az összes tömegfogyasztású halat (a lazacot is) így tenyésztik.

duende írta...

Kedves Adri! Nagyon szépen köszönöm! :) S én örülök, hogy minden nap betérsz hozzám! :)

Gesztenye: Szerencsére én sem, mert egy falat kóstolása elég volt. Jó az orrom, és az ízérzékelésem szerencsére. Úgy tűnik, cikkek és olvasás nélkül is kiszúrom a szemetet. Sokszor kedves férjem aki nagy spórolós, veszekszik velem ha kidobok valamit. Én meg nem hagyom magam. És lám. Igazam van. :))
A női orr kifinomult - végül is a túlélésünk múlik rajta.
De már az sem biztos hogy ehető,a mit itthon főzünk. Mert az alapanyagok is mérgezettek... Szomorú. És szomorú, amit a szerencsétlen állatokkal művelnek.
Örülök, hogy nem egy-két generációval később születtem. És hogy nincs gyerekem. Szomorú sorsa lesz a következő nemzedékeknek. Nem irigylem őket.

duende írta...

Padparadsa: én azt sem tudom megenni. Csirkét például vagy 3 éve egyáltalán nem vettem. Nem járulok hozzá a ketreces állatkínzáshoz.

Blogkonyha írta...

Pont így vagyok ezzel a hallal én is... Imádom a halat , de ez nem ízlik. Egyszer vettem mélyhűtöttet, mikor kiolvad, akkor látom, hogy sikerült a hasa alját kiválasztanom, egy merő zsír volt az egész. A cica ette meg. Máskor pedig jónak tűnt, de nyálkás volt az egész, mikor megszagoltam, hát nem akarom ide írni, hogy milyen szaga volt... Azóta nagy ívben elkerülöm ezt a fajta halat, főleg amiket most írtál róla. Rémes!

duende írta...

Illéskrisz: bizony az. És az a szörnyű, hogy a közelben gyakorlatilag csak ezt kapni.

Barbi konyhája írta...

Így igaz! Itt a környéken ahol lakunk a Spar-ba csak ezt a halat látom állandóan a fagyasztókban!! 60 km-t kell utaznunk, hogy legalább a Metro-ba tudjak friss pontyot venni. Lazacot se vegyek?? Megőrülök! :(

duende írta...

Barbi: én már azt sem. Néha a piacon van friss ponty. Régebben volt busa is, azt vettem sokszor, de kiszorította a pangasius. Remek csere volt...

Anikó írta...

Higgyétek el, csak azt szabad venni amit itthon termesztenek, tenyésztenek és még abból is nagyon meg kell nézni mit. Én a lazaccal jártam így, mint ti a pangasiussal, nem volt jó az íze,a friss elkészítés után ahogy volt úgy dobtam ki, vagy emlékeztek a spanyol őrölt pirospaprikára vagy a marokkói zöldpaprikára, mérgező volt valamennyi, és lehetne hosszan sorolni.
Szóval az évszaknak megfelelő ételeket főzzük/együk és a hazai termékeket, nagyon megnézve azt is, és még így sem biztos, hogy egészségesen megérjük az idős kort, ezzel az egészségüggyel meg pláne nem:-((( Nagyon szomorú hova jutottunk:-()

Anikó írta...

A Váncsa István szakácskönyve- ben is említi a lazac tartását. azóta mi se eszünk :-(
nagyon kedvelem a stílusos blogodat!

duende írta...

Anikó: vagy a kínai tejre... és tejtermékekre. Bizony, nagyon meg kell mindent nézni. És én is ezért igyekszem mindig szezonálisan főzni és vásárolni a PIACON. Persze azért ezt-azt a multinál muszáj megvenni, mert másutt nincs, de hát a minimálissal kiegyezem.
Én orvost körülbelül (lekopogom) tíz éve láttam utoljára, akkor is nem is tudom miért mentem. Nem mintha nem lettem volna beteg közben, de nem járok orvoshoz. A test szuperregenaratív, és ha a doki felír gyógyszert, hét nap alatt gyógyulsz, ha nem, akkor meg egy hét alatt. :)
Egy esetben van létjogosultsága számomra a nyugati orvoslásnak: a traumatikus eseteknél (baleset, infarktus, stb.), sehol másutt nem. Nem is nevezném orvoslásnak a gyógyszerfelirogatás-mániájukat. Sorry, de elég rossz a véleményem a "modern" orvostudományról. Őszintén szólva kuruzslásnak tartom.


Másik Anikó: én is már régen szomorú szívvel lemondtam róla... pedig nagyon szeretem.
Köszönöm szépen! :)

Barbi konyhája írta...

Amit az orvosokról írtál, mintha magamat hallanám!!!
Mi sem járunk orvoshoz, csak igazolásért a suliba, de az is olyan ritka mint a fehér holló, és képzeld a férjem mesélt a minap egy kedves történetet amit a rádióban hallott egy 97 éves bácsitól akinek a nagypapája még anno ezt a tanácsot adta neki:
Kisfiam, ha beteg vagy menj el az orvoshoz, mert neki is élnie kell valamiből. Aztán menj el és váltsd ki a felírt gyógyszert mert a patikusnak is élnie kell valamiből. Otthon pedig dobd ki a gyógyszert, mert neked is élned kell! :)
Pedig ez a jótanács milyen régen hangzott el, most pedig a szülők kiakadnak a dokira, ha az nem akar antibiotikumot írni, mert már ilyen orvos is van, csak csak sajnos kevés! ja és még valami, lázat sem csillapítok, mert annak is meg van a funkciója. :)
Na befejezem, mert erről a végtelenségig lehetne írni.

duende írta...

Barbi: :)) Egy húron pendülünk! :)
Én sem csillapítok lázat, csak 39 fok tájékán.

vitriolos írta...

Érdekes, hogy mennyi kifinomult orrú és ízlelőbimbójú ínyenc szólt eddig hozzá a cikkhez, bizonyára baromi jól keresnek, ha mindenből a legjobbat veszik csak meg és ilyen "tudatosan" tudnak táplálkozni...
Erről a magyarul cápaharcsának nevezett halról csak annyit szeretnék közölni, hogy nekem kimondottan ízlett. Sem büdösnek, sem rosszízűnek nem mondanám.Sőt, csodák csodájára semmi bajom tőle! A tenyésztés módja sem egészen igaz, de ebbe most ne menjünk bele, elég legyen még annyi, ha esetleg az EU-ból származna, akkor semmi baj nem lenne vele, pedig ők valóban elég sok mocskot megetetnének velünk , sőt meg is etetnek a drága vezető uniós országok még a saját állampolgáraikkal is. Gondoljunk csak a libamáj körüli hisztire. A szent és hatalmas USA-ról nem is beszélve, hiszen őszerintük is mindig az a jó, amit ők annak tartanak. A lényege az egésznek a szalmonella baktérium, ami más romlott élelmiszerrel is bekerülhet a szervezetünkbe, közismerten pl. a tojással. Aminek nagyon egyszerű a megelőzése: le kell mosni róla (elnézést a kifejezésért)a tyúkszart. Azután rendesen meg kell főzni, vagy sütni, természetesen nem csak a tojást, hanem adott esetben az említett halat is.
Furcsamód a disznó húsát, amely állat - tisztelet a kivételesen tisztán tartott állatok gazdáinak, akik nem sokan vannak - szintén a saját ürülékében és vizeletében fetreng, moslékot és mindenféle vackot, tápot és más egyebet is eszik, mégsem vetik meg ennyire a fogyasztók, pedig a saját háztájiban nevelt egyedeken kívül szintén zsákbamacska a vásárlása a húsának. Sőt, még az otthon nevelt is lehet férges, beteg, avagy a nem megfelelő előállítás következtében a végtermék is lehet fertőző.
És nem kell annyira büszkélkedni az oly divatos mangalicával sem, aminek sem a húsa, sem a zsírja nem lesz attól más, ha ugyanúgy tartják és takarmányozzák, mint a többi disznót. A "magyar" termékekről pedig azt tudom mondani, hogy sajnos többségükben drágább is a külföldi termékeknél, ráadásul rengetegszer előfordul, hogy valójában nem is magyar...
Egy a lényeg: mielőtt bárki ilyen "fikázós" és valós alap nélküli rémhírekkel teleírt hozzászólásokat tenne közzé, nem ártana gondolkodnia is és utánanézni, miről is van szó tulajdonképpen.
http://www.ketesaruk.hu/elelmiszer/39945/vietnam/szalmonella

duende írta...

Vitriolos:

Köszi a hozzászólást. Sok dologban igazad is van. Lehet, hogy Te éppen nem innen származót ettél. Én kétszer kóstoltam, és mindkétszer szörnyű íze volt, annyira, hogy szó szerint ki kellett köpnöm, mert hányingerem lett tőle. Úgyhogy én nem veszek és eszem többet.
De jártam már így pl. a piacon vett kolbásszal vagy sonkával is. Hiába a hentes készítette, hiába van külön kis elárusító helye, hiába minden, hogy ő csinálja a füstölt árukat, egyszerűen ehetetlenek, vannak benne olyan rossz falatok, amit ki kell köpni, mert borzasztóak. Szerintem nem dolgozik tisztán, valószínűleg. Nem tisztítja meg rendesen a darálóját, vagy mit tudom én. Nem a középső hentes az, én náluk vásárolok. Na szóval, ettől a másik hentestől sem veszek többet, mert egyrészt nem is tud jóízű kolbászt tölteni, másrészt nem tisztán dolgozik. És sajnos, tényleg megérzem a rossz minőséget. Jó az orrom, és jó az ízérzékelésem.
Én már azelőtt sem vettem soha cápaharcsát, nem kellett hozzá a cikk. Az csak megerősítés volt.