2011. április 4., hétfő

Házi ecetes tormakrém

.

az a sírás várjon. Várnia kell.
Sokáig, akármeddig, nem tudom.
Az isten verje meg lépteid
nyomát. Lábaidra,
lábaidra vigyázzon.

                                                         (Fodor Ákos)



Közeledik a húsvét... Átnézegettem a blogom, mi hiányzik még az ünnepi asztalról. Már receptileg értem. :) Mert idén sem lesz másképp, a hagyományos finomságok kerülnek asztalra most is. Hideg tojásos töltött dagadó, főtt sonka, főtt füstölt parasztkolbász, főtt tojás, sárgatúró, kalács... Már ami az ünnepi hidegtálat illeti. A húsvét címke alatt érdemes nézelődni.
Maradt egy hiányosságom: a házi tormakrém.
Bevallom nem szoktam készíteni, mert venni szoktam. És most már azt is tudom, miért. Egyrészről mert vannak finom kész krémek, másrészről a tormareszelés könnyfakasztó műfaj. A szó szoros értelmében. Teleríttam 10 papírzsepit, mire másfél nagy tormaszárat lereszelgettem. Napszemüvegben. :)) Védőfelszerelésként tettem fel, de hiábavalónak bizonyult. Akinek van búvárfelszerelése, javaslom öltse fel, míg eme műveletet végzi. Bár csak az oxigénpalackos komoly felszerelés jöhet szóba. A légzőcsöves hobbifelszerelés sem tormapáraálló szerintem.
Viszont jelentem: isteni finom lett a legyártott késztermék.



Hozzávalók 1 kisebb adaghoz:

12 dkg reszelt torma (tisztítva és reszelve ennyi),
1 dl forró víz,
2 cl 20%-os ecet (vagy 4 cl 10%-os és kicsit kevesebb víz),
kb. 2 evőkanál méz,
1/2 csapott teáskanál só.



Ez a mennyiség körülbelül 1 és 1/2 bolti kisüveges tormának felel meg.
Tehát a tormát lereszeljük. Papírzsepiket kézhez készítjük.
Majd fölforraljuk a vizet, aztán az ecetet, sót, mézet elkeverjük benne és mindezt a tormára öntjük. Ennyi lenne. Egy napi állás jót tesz neki, mert összeérik. Érdemes mindenképpen mézzel ízesíteni, mert hihetetlen jó ízt ad neki. Ebben az esetben a méz nem csak édesítőanyag, hanem fűszer is.
Készíthetjük nem felforralt lével is, de számomra úgy ehetetlenül erős a torma. Még így leforrázva is nagyon csípős. Ha gyerekek is fogyasztják mindenképpen forrázzuk le, mert különben nem tudják megenni - olyan erős lesz a krémünk.
Majonézes tormakrém: Egyszerűen majonézzel elkeverjük a kész ecetes tormakrémünket. Kissé érdemes kinyomkodni, hogy ne higítsa el nagyon a majonézt.

Almás tormakrém: reszelt almát keverünk a kész ecetes tormakrémünkhöz. Mindezt tetézhetjük majonéz hozzákeverésével is. Akinek van a spájzában almalekvár, egyszerűen keverje azzal.

Sörös tormakrém: a kész ecetes tormakrémet kissé kinyomkodjuk és erős ízű barnasörbe keverjük. Ebbe is illik a reszelt alma is akár.

Mustáros tormakrém: a kész ecetes tormakrémhez mustárt keverünk. Ha dijonit teszünk hozzá, nagyon ütős lesz, ha magos édes német mustárt, akkor szelídebb, de pikánsabb.

Narancsos tormakrém: a vizet helyettesítsük narancslével és reszeljük bele a narancs héját is.
Tormamártás: besamelmártásba keverjük a kész ecetes tormakrémet. Akinél jó marhahúsleves vagy tyúkhúsleves készül majd húsvétkor, a főtt hús mellé tálalhatja. Egészen pazarul illik a jó főtthúsokhoz.

Az ecetes tormakrém jól keverhető például salátaöntetekhez is. Akár olajoshoz, akár majonézes öntetekhez.
A friss torma rendkívül erős és természetes antibiotikum is!

16 megjegyzés:

Szemi írta...

Én is üzletben veszem, mert férj nem szereti, magam kedvéért meg nem csinálok otthon. Pedig az az igazi! Még most is emlékszem, mikor lánykoromban anyu a vasárnapi főtt húshoz készítette a tormát. Tényleg tömeges sírás lett a vége! :))

A képeid ismét gyönyörűségesek!

Anikó írta...

Én is veszem a boltban, egyszer szaladtam bele egy tormareszelésbe, vidéki nagynéni disznóvágás után, isteni húsleveshez reszelte, én segédkeztem, persze sírtunk, a légutaim évekre kipucolódtak egészen, de nagyon finom volt a főtt húshoz, kevés húsleveslével öntötte le a friss tormát. Annyira megszenvedtem, hogy máig nem felejtettem el, úgyhogy marad a bolti, ugyan a kert földje meg tele van tormával, de már nem tudjuk hol, mert a nagy lapulevelei fűnyíráskor el vannak tüntetve, ha egyáltalán kihajtanának:-))))

chriesi írta...

Imádom a tormát, akár így, akár minden máshogy. Ezt jól megmondtam. :D Annyira jó az első fotó!

Thrini írta...

Nálunk nem rajoganak a fiúk ezért a kísérőért. Pedig én is szoktam venni húsvétra, de nem fogy el. Pedig házi főtt, füstölt sonkához is nagyon fincsi.

Szép a kis ibolya! Nálunk is virágzik, és úgy bírom, hogy elhordja a szél a magját, egyre több helyen kelt ki.
Nálatok már virágzik valamilyen gyümölcsfa?? Nálunk még éppen csak duzzadnak a rügyek. Szegényekre nem volt jó idő eddig.

Padparadsa írta...

Én is könnyeztem, de a röhögéstől, amint elképzeltem a mindenre elszánt háziasszonyokat mélytengeri búvárnak öltözve tormát reszelni...

Alma írta...

Egyszer mindenki kipróbálja mi is az a torma:))

Nagy lendülettel s ahogy írok, sok zsepivel.

Aztán egyszer csak jött a nagy megváltó ötlet- késes aprítógép képében:)) Tudom ajánlani mindenkinek-hatásos sírás ellen is:))

duende írta...

Köszönöm szépen Szemirámisz! :) Akkor ti is megkönnyeztétek... :))


Anikó: látom mély nyomokat hagyott benned az a tormareszelés. Bennem is. :))
Maradok a bótinál, de tény és való, hogy a friss tormakrém tényleg gyógyhatású készítmény. Ami a boltiról már annyira nem mondható el, mert az illóolajai elillannak időközben. Szóval antibiotikumként érdemes használni frissen, ugyanúgy, mint a fokhagymát.
És tényleg nagyon finom lett, szóval azért a végeredmény kárpótolt az elszenvedett kínokért. :)


Chriesi: én is nagy rajongója vagyok egyébként! :) És köszi szépen!


Thrini: én elképzelni sem tudom a húsvéti hidegtálat tormakrém nélkül. Kihagyhatatlan.
Az udvarban a ringlószilva gyönyörű hófehér ruhát öltött. Délelőtt hosszú percekig gyönyörködtem benne. :)
A gyümölcsfák még nem igazán virágoznak a hegyen nálunk sem.


Padparadsa: :))))))
Ember aszonta hogy látszik hogy nőből vagyok, mert nem kell kínlódni a mélytengeri búvárfelszereléssel, elég ha egy gázálarcot felteszel!


Alma: nagyon szépen köszi a tippet! :) Legközelebb kipróbálom! :) Hátha spórolok a zsepivel... :)))

Névtelen írta...

Ha reszelt tormából készítek valamit, konyhakész reszelt tormát szoktam venni a boltban. Lehet kapni így natúran (nem a tormakrémre gondolok), énszerintem egészen jó helyettesítő, és a sírós rész kimarad.

--
arwen

duende írta...

Kedves Arwen!

Köszi szépen a tippet! Bár én még itt mifelénk sajnos ilyennel nem találkoztam. Te hol, milyen üzletben szoktad venni?

Névtelen írta...

Én is magam reszelem. Apósom imádja. Túl voltam már néhány könnypatakon, mire rájöttem, hogy zárt helyiségben gyilkos dolog. Azóta csak a teraszon, langy alkonyati szellő mellett... :-)

Gábor

duende írta...

Gábor:

:) Na de ha valakinek (nekem pl.) nincs még egy terasza sem? :))

Egyébként valóban isteni finom és nagyon egészséges is a friss torma. Addig, míg nem próbáltam, nem hittem senkinek sem el, hogy megéri az a kis sírás. :)

Mária írta...

Meg lehet úszni sírás nélkül is, így: a húsőrölőre zacsit rögzítek befőttes gumival és kis lyukú betéttel darálom a tormát, elég a nyitott ablak....

duende írta...

Mária, köszi szépen a jó tippet! :)

Névtelen írta...

OIsmet elnezest az ektelenkedesert. Nos> Szamomra ezen etel gyogynoveny ertelmet nyeri, valamint kevesbe is izlik a sima ecetes torma. Kifejlesztettem egy kilenc osszetevoju titkos receptet, ami mostantol kozkincs, mar amennyiben masnak is annyira izlik mint nekem. A kovetkezokeppen maxoltam ki e csoda etelt: egy torma, lereszer a nagyobb lyukon (!), nem a kisreszelolyukon. Akar a cekla is - fozetlenul, termeszetesen. Pici so, termeloi mez, izles szerint (en kisse vastagon vagom bele, ha tehetem, persze modjaval, el ne vigye), apro gyomber, szinten reszelve, ezuttal a kislyukon. A tobbi osszeteveommel nem zsibbasztanam a nagyerdemu egybegyulteket, gyogynovenyek is kerulnek bele, es zaroakkordkent razas es 72 ora allas utan (osszeres) hazisonka levebol keszult huslevessel higitom, szerenyen, nehogy lottye valjon, de ne legyen tul merev sem. Na, ha megklapot ezt a T-mobil magentara-ra emlekezteto szuprergyogyszert, akkor csont nelkul atviszed a telet meghules es influ nelkul, valamint a felso leguti problemakat, orrureget, es a tobbit is egesz jol meg tudja tisztitani. Roppant macerasnak tunik, ezert nem irom a termeszeetben szedett gyogynovenykiegeszitest, de brutal finom - legalabbis szerintem. 3 eve tapasztalata utan jutottam el eme tokeletes formajahoz. Megeri!

Névtelen írta...

Latom itt a siras miatt sirnak sokan: regen a paraszthazaknal az ajtoban leszult, mert ott van legmozgas, igy nem erte a szemet. Amugy En oakley szeru fullprotect napszemuvegben csinalom. Ennyi.Ja es a felkdolgozott tormak hasznalhatatlanok, eleve hokezeltek, ereje, vitaminok, stb...elhagyta.Amugy meg kiszarad, ezert kell feldolgozni.A francia fele ostobasagokrol meg ne is beszeljunk. Teszines, meg ilyenek. Pont a lenyeget veszik el az izszob frank testvereink.Jo etvagyat!

duende írta...

Köszönjük a titkos receptet! :))) Amúgy igen, a torma nyersen, frissen igazi antibiotikum! :)