2011. január 22., szombat

Zala aranya: a tökmagolaj

.

Nem ismeri a történetet?
  A Halál, akár a fehér ember, nem volt boldog a saját földjén. Azt gondolta, nem elég nagy a birodalma. Nagyobbat akart. Egyik éjszaka, amikor a Nagy Szellem aludt, megtámadta a Földet. Sok-sok embert megölt, és feleségnek elrabolta a törzsfőnök legszebb leányát. A lány úgy tett, mintha jó asszony volna. De egy napon megetetett egy sütőtökmagot a Halállal. A sütőtök nőtt és nőtt a Halál belsejében, és végül a Halál szétrobbant. És millió sütőtökmag szóródott szét a Földön. Sok ember meghalt. De jó dolog is származott belőle: a sütőtök.
  Így volt a fehér emberrel is. Kivágta az erdőket, feltúrta a földet. Elhozta az influenzát. De magával hozta a villanyáramot, a penicillint és a Ben és Jerry jégkrémet.

(Miért éppen Alaszka?- Forgószél Marilyn indián meséje)




Ahogy az olaszoknak, görögöknek, spanyoloknak van folyékony aranyuk - az olívaolaj -, úgy nekünk is van. Méghozzá a tökmagolaj. Szerencsés vagyok hogy Zalában élek, mert nálunk itt a piacon minden ötödik árusnál kapni. Jó minőségűt, igazit. Ahogy lehet kapni igazi dióolajat és mákolajat is. A Hetésben (Zalában) Milejszegen van olajütő.


A tökmagolaj kuriózum, kincs, gyógyír és afrodiziákum, zamatos kivonata a Föld tápláló vérének. Sajnos, ez is kiveszőben lévő kismesterség, hagyomány. A szívem szakadna meg, ha eltűnne. Íze semmihez sem fogható: erőteljes, a pirításnak köszönhetően rendkívül aromás, finom. Amióta az eszemet tudom, és amióta salátázom, soha egyetlen tányérról sem hagytam le a tökmagolajat. Sokszor csak önmagában, kanálszámra eszem. Vagy fokhagymás pirítóssal tunkolom. Az olajoskáposzta saláta elképzelhetetlen nélküle. A hajában sült krumpli ízének fantasztikus hordozója. De kiváló húspácokban is, izgalmas ízharmóniákat teremt, mélységet ad és füstösséget a vele sült húsoknak. Levesek tetejére csepegtetve is kiváló.
 

Élettani hatása nagyon kedvező: a koleszterinszintet csökkenti, a szív és érrendszeri megbetegedések megelőzhetők vele, mert rendkívül sok többszörösen telítetlen zsírsavat, vlamint antioxidánsokat tartalmaz. Van benne E, B1, B2, B6, A, C, D vitamin. Nyomelemek közül tartalmaz foszfátot, nátriumot, kalciumot, magnéziumot, szelént, cinket, rezet és mangánt. A prosztata népi gyógyszere. Itt zalában a férfiak minden reggel egy teáskanálnyit fogyasztanak belőle.


Ha errefelé jártok, ki ne hagyjátok! Itt a milejszegi olajsajtoló honlapja, rendelni is lehet: Göcseji extra szűz olajok.

16 megjegyzés:

Anikó írta...

Nálatok ott Zalában annyi jó dolog van, a kerek répa, ez az olaj, ezek máshol nincsenek. Biztos hosszas utánjárással Pesten valamelyik piacon, a csarnokban találnék, de azután annyit kéne menni.Sajnos, hogy nincs mindenütt elérhetően, közértekben, delicatessekben, nem is tudom ilyenek vannak-e még?
Egyszer jártam Zalaegerszegen egy-két éve, akkor még nem tudtam, hogy miután érdeklődjem, hogy el ne tévedjek a bíróság épülete ahol van, annak a környékén nézelődtem, üzletekben,könyvesboltban, meg van ott egy park, ott üldögéltem, mert szép tavaszias idő volt, akkor még nem volt a blogom, ilyesmivel egyáltalán nem foglalkoztam.
Most már tudom, piac után kellett volna kajtatnom:-))))

Ms. Poppy írta...

Anikó: és ha tudnád, hogy a piac ott volt mögötted, kicsit beljebb, a bíróság épülete mögött.:)

Zala tényleg sok gazdagságot rejt, és olyan jó, hogy van valaki, aki ezeket mind összegyűjti, megmutatja! Köszi, Duende!

Névtelen írta...

Huuuhaaa :))
Kicsit vitatkoznék :)
Mert én eddig úgy tudtam, hogy az Őrség Elixírje :)
Férjem Őriszentpéteri és hát a rokonok jó része sajtolja is ezen kincset.
De nevezhetjük bárhogyan, a legjobb dolog amit kitalált az ember. Finom és egészséges. Na jó én a hajdinával is így vagyok. :))))
Üdv: Detti

Pötipite írta...

Zalai gyökerekkel öröm volt olvasni.Bár,bevallom, soha nem volt nálunk otthon tökmagolaj,vagy csak én nem figyeltem rá.De ma már nagy kedvenc nálunk is!
Bár 16 éve a fővárosban élek,mindig is páhoki maradok legbelül.:)

duende írta...

Anikó, Ms. Poppy: :) Tényleg a piac mellett sétáltál Anikó! És itt lakom, a tér mellett! :)


Detti: Valóban, köszönöm és javítom is - bár itt zalában is mindenki nagy tökmagolaj fogyasztó, az Őrség közelsége miatt talán. És azt hiszem itt zalában is sajtolnak tökmagolajat - jó hogy szóltál, rá fogok kérdezni a piaci árusokra, honnan szerzik be az olajat! Köszi! :)

Pötipite: Te is zalai vagy? De jó! :)
Nálunk apu minden reggel eszik egy kiskanállal.

Pötipite írta...

Igen,100%-ban!:)

Anikó írta...

Nahát, ha tudtam volna a piacról, fogalmam sem volt róla, és most mondd milyen kicsi tud lenni a világ, hogy te meg pont ott laksz a közelben.
A férjemet kísértem el, neki volt ott dolga a bíróságon, mivel igazságügyi szakértő, én meg élveztem a napsütést a parkban.
Nagyon kellemes volt, emlékszem egy közeli cipőboltban egy mamuszt vettem, még mindig megvan:-))))

duende írta...

Pötipite: Én csak itt születtem rokonság sehol a közelben. Budapest, Alföld, Dunaúj. :))


Anikó: Látod! :) Tudom, melyik az a bolt. A tér egyik felén van egy ronda szocreál üvegkocka, az a könyvtár. A könyvtár mögött pedig a nagy piactér. Volt akkor. Most a bíróság és börtön mögé telepítették át. Mindenki közös megelégedetlenségáére...

Az a park a város egyetlen szép tere és nekem oda néz a konyhaablakom. :) Reggelente a varjúkomákkal szoktam beszélgetni, ott laknak nagy számban a tér nagy fáin. És Kókuszka meg éjjel a piacfelügyelő. :)

Névtelen írta...

Jajj, az az isteni tökmagolaj... Ha más nem is, de az mindig van itthon :-)

duende írta...

Kedves névtelen!

Nálunk is. Egy évben elfogy 2-3 liter is. :)

Unknown írta...

Tökmag-olaj ügyben egyetértek veled. Amióta megismertem, imádom! Tavaly óta saját olajjal is rendelkezünk, igaz, én mezőföldi vagyok, közelben sehol egy sajtoló, vagy szárító, de sok-sok baráti segítséggel megoldottuk, hogy legyen házi tökmagolajunk :)
pár üveggel vittünk osztrák segítőinknek Stájer részre (ahol ugye nagy hagyománya van...) és el se hitték, hogy Magyarországon termett olajtökből van, annyira tökéletes lett :) hiába! a magyar föld az magyar föld.

duende írta...

Kedves be Happy: Örömmel olvastalak! :) Én nagyon szerencsés vagyok itt zalában, tényleg. A piacon rengetegen árulják és nagyon jó minőségűt. Sőt. Van igazi dió és mákolaj is itt a piacon. Ugyott sajtolják, ahol a tökmagolajat: Milejszegen.

BaloghAnita írta...

Sziasztok!

Nagyon tudom ajánlani a Milejszegen sajtolt "Göcseji olaj"akat.. Budapesti vagyok és telefonon szoktam rendelni tőlük . :) A nagy kedvencünk a tökmagolaj, de ezen kívül már többfajta olajat is gyártanak, ezek közül eddig a mogyorót próbáltuk, de nagyon tetszik.
Nem vagyok biztos benne, de azt hiszem, hogy ők is a hagyományos osztrák technológia alapján gyártanak. :))
Egyébként Ti milyen ételeket szoktatok tökmagolajjal készíteni?

duende írta...

Kedves Anita!

Köszi a hozzászólásodat, meg is találtam az oldalukat a neten. Be is fogom linkelni! És javítom a címet is Göcsejre. :)

Én a dióolajat veszem rendszeresen, nagyon szeretem. Salátákra. Házi majonézbe. Levesek tetejére csorgatva. Isteniek. És igen. A tökmagolaj. Fantasztikus. Hasonlóan használom, mint a dióolajat.

Én egyébként nem tőlük szoktam venni, hanem a piacon. Vagy 15-20 árus is árul nálunk tökmagolajat, és mindenki a milejszegi sajtolóban készítteti. Nagyon finom, tényleg igazi, extra minőség.
Mégegyszer nagyon köszönöma hozzáaszólást! :)

Balogh Péter írta...

Én is Zalai vagyok és extra szűz olajok alapanyagának termesztésével, és az olajok forgalmazásával foglalkozik családunk:http://balogholaj.ewk.hu/.Kimondottan tökmagolaj,dióolaj,mákolaj és lenmagolajat forgalmazunk.A tökmagolaj hazáján a zalaiak és a vasiak vitáznak, no meg a szlovén Muravidékiek is.Szerinten ez a három terület egyben a hazája.Nem is az számít honnan való, az íze és az állaga legyen kiváló!!

duende írta...

Kedves Péter!

Egyetértünk. :) Föl is tettem az oldalatokat a zala ízei fülhöz és köszönöm a linket!