2010. március 13., szombat

Komlós kenyér

.

Kenyér vagyok, mindennapi kenyér,
Nem cifraság a szűrön,
Nem sujtás a magyarkán,
Nem hívságos ünnepi lobogó
Kenyér vagyok, mindennapi kenyér,
Nem pompázom, de szükséges vagyok.

(Reményik Sándor: Mindennapi kenyér - részlet)





Komlós kenyeret már régóta készülök sütni. A hegyen van és apu le is szedte még mikor virágzott, csak mindig elfelejtettem elhozni. Na most végre itt van nálam a komlóvirág és el is készült az első kenyér. A komlót többféleképpen is használták és nem csak kenyérhez. Elolvashatod - ITT már írtam róla.
Ami nagyon érdekes volt: fogtam a növénnyel teli zacskót és szabályosan forrónak éreztem. Egy nagyon meleg kisugárzást érzékeltem. Mondtam is a páromnak, hogy szinte süt ez a virág. Ma teát főztem belőle a kenyérhez és legnagyobb meglepetésemre egy idő állás után ilyen tűzvörös színű folyadék lett belőle. Tényleg tűz-természetű! Varázslatos növényként kategorizáltam. Egyébként a kenderfélék családjába tartozik... Gyógyászati jelentősége is van: a komló nyugtató, altató hatású, étvágynövelő, valamint fito-ösztrogéneket is tartalmaz, ezért a változókor tüneteit is enyhítheti.





A dagasztás nélküli kenyér receptjét használtam.

Annyi különbséggel, hogy víz helyett a komlóból főzött teát adtam hozzá, valamint épp csírázásnak indult búzaszemeket kevertem a tésztájába.

A liszt is keverék lett most, egy csésze lisztet felesben teljes kiőrlésű liszttel, illetve
réteslisztel helyettesítettem.
A másik két csésze liszt sima
fehérliszt volt.

A tea úgy készült, hogy 3 evőkanálnyi komlóvirágot másfél bögrényi forrásban lévő vízbe tettem és 5 percig forraltam is, majd hagytam kihűlni langyosra - ekkor kevertem a sikérrel, sóval, élsztővel, búzaszemekkel elkevert liszthez. Ha langyos vízzel készítem a dagasztás nélküli kenyeret, akkor 3 óra kelés elég is neki. Ha hideg vízzel keverjük ki, akkor kell neki a 12 óra.
Különösebb ízét nem éreztem a komlónak, de a kenyér olyan nagyon KENYÉR ízű lett. Olyan igazinagyonkenyér. Finom. Meg bűbájos - az a tűz benne van a kenyérben...

7 megjegyzés:

Palócprovence írta...

Gyönyörű! :))

duende írta...

Köszönöm! :) És isteni finom is. :)

Bodzás Vendégház írta...

Szép kis kenyérke, lágy, lyukacsos...

duende írta...

Köszi szépen Zsuzsa! (A héja meg nagyon fini ropogós volt!)

Ildinyó írta...

Csodaszéééép!!! : )
Erről eszembe jutott, hogy régebben, amikor a Kőbányai Sörgyár környékén mentünk el - gondolom a komlónak és a malátának köszönhetően -, mindig frissen sült kenyér illata terjengett. Régen nem éreztem az az illatot. Nagyon finom lehetett ez a kenyérke. : )

duende írta...

Ildinyó, tényleg olyan illata volt? Én még sosem jártam sörfőzde környékén - sajnos. :))

Ildinyó írta...

Komolyan, olyan kissé édeskés, pékségre emlékeztető illat! Évek óta nem éreztem már arrafelé azt az illatot (Gitár u. környéke). Párom szerint azért, mert szerinte már nem ott főzik a sört. : (