2009. június 2., kedd

Az indiai házisajt, a PANÍR



Csak egyetlen könyvet érdemes olvasnunk: a szívünket.


(Ácsán Cshá)





Pár nappal ezelőtt rákattintottam Vegavarázs oldalára. Osztán úgy jártam, hogy ott is ragadtam... Megolvastam az összes receptjét, és nagyon tetszettek. Ezzel az indiai sajttal - panírnak hívják - már régóta kacérkodtam. Csak nem mertem megcsinálni eddig. Nem is tudom... Valami érthetetlen misztikum övezi nálam az indiai ételeket. Hogy miért? Ki tudja? Vegavarázs viszont nagyon egyszerűen és érthetően írta le, hogyan is kell elkészíteni ezt a friss savósajtot. Fölbátorodtam. És ma vettem házi tejet, és meg is csináltam. Az egész művelet nem tartott negyedóránál tovább. Abból is az volt a legtöbb idő, míg fölforrt a tej. Köszönöm szépen a receptet! :)
Bár belinkeltem Vegavarázs oldalát, azért én is leírom.

Hozzávalók: 2 liter házi tej (ha nem kapunk, akkor a 3,6-os zsírtartalmú), 6 evőkanál citromlé vagy 1 teáskanál citromasav vagy 2-3 evőkanál 10%-os ecet, egy vékony vászonagyag.

Előkészítünk egy nagy tálat. Ráhelyezünk egy szűrőt, amit kibélelünk a vékony vászonanyaggal. A tejet fölforraljuk egy lábosban. Mikor forr, lekapcsoljuk a lángot alatta és beletesszük a citromlé harmadát-felét. Kevergetjük. Mikor már elég sok sajt kicsapódott, teszünk még hozzá citromlevet. Végig finoman-lazán kevergetjük csak, csak annyira, hogy lássuk, készen van-e. Akkor van készen, mikor már jól elkülöníthetően látszik az áttetszős-zöldes-sárgás savó. Azért kell több részletben hozzáadni a savanyítóanyagot, mert ha egyszerre tesszük bele, nem is csapódik ki teljesen és nagyon szemcsés, száraz lesz majd a panír és az nem finom. Mikor készen van, az előkészített szűrőbe öntjük a lábos tartalmát. Hagyjuk pár percig csöpögni, aztán folyó víz alatt leöblítjük. Alaposan megtekergetjük-szorítjuk az anyagban a túrót, jól kinyomkodjuk. Egyből össze is áll, de csak olyan lazán. Ezért pár óráig még bennhagyjuk a gézanyagban egy formában (kis tálkában), és nehezékkel lenyomva tesszük hűtőbe. Pár óra elteltével szépen összeáll, teljesen vékonyan is szeletelhető. Készítettem is egy ilyen képet - jól látszik, milyen vékony szeleteket tudtam vágni belőle. A képen már a grillezett sajt látható. Nagyon finom grillezve, ropogós. Isteni. Megsóztam és kevés olívaolajban megsütöttem.




Aztán mindjárt fellelkesültem, és készítettem egy egyszerű nyársat is, vargányával, újhagymával, fokhagymával, paradicsommal és a sajttal, természetesen. Csak sóztam és rozmaringot dobtam mellé, no meg kevés olívaolajat alá. Ez a sajt azért is fantasztikus, mert süthető, főzhető - nem folyik szét, megtartja az alakját. Így só nélkül, natúran is nagyon jóízű. De bárhogy ízesíthetjük. Keverhetünk hozzá zöldfűszereket, fokhagymát - bármit, mielőtt kicsapatnánk a citrommal. Sőt, sózhatjuk is a tejet. Kecsketejből is készíthető.
Ez a sajt szépen kockákra vágható, ezért fűszeres olívaolajban is tárolható, fantasztikus íze lesz szerintem. Friss salátákra nagyszerű lehet, az olajat pedig az öntetbe használhatjuk fel. Ezen kívül, Vegavarázsnál vannak indiai receptek is, amikbe használják ezt a sajtot. Majd elkészítek egy olyan ételt is, ez még csak az első próbálkozásom volt. :)

És hogy még könnyebben menjen, itt egy video is:


62 megjegyzés:

nana írta...

nagyon szeretem a panírt, de eddig még én sem mertem hozzákezdeni.. talán majd most! :)

trinity írta...

Hűha.....Ha ezt lehet grillezni-nekem találták ki!! A grillezett sajt vetekszik a hússal, szerintem!!!Köszi!!!

ManóAnyó írta...

Ez a grillezett változat nagyon csábító! De a nyárs is jöhet! :)

trinity írta...

Megyek a gyógyszertárba gézt venni....
Megosztom egy kudarcomat nyomban: az első sajtkészítésnél tiszta konyharuhában csöpögött a sajt 3 napig...
Igenám, de öblítő is volt a mosógépben a mosásnál szokásom szerint!!!
Az egész zöldfűszeres sajt ment a kukába, mert borzadályos öblítőízt vett át:(((((( Az valami iszonyatos volt......

duende írta...

Nana, én is úgy voltam vele, mint Te! De egyáltalán nem ördöngösség. Bár, míg Vegavarázs leírását nem olvastam, én is annak tartottam! :))

duende írta...

Abszolút vetekszik, Trin! Isteni ropogósra sül!
A nagy helyzet az, hogy megint nem bírok húst enni. Már két hete. Szóval újítanom kell! :)

duende írta...

ManóAnyó, tényleg mindenhogyan finom. Még natúran is. De grillezve... Isteni.

duende írta...

Megteszi egy vékony vászonanyag is Trin, nekem is olyan van. nagyon gyorsan átcsöpög rajta.

:))))) Húúú, el tudom képzelni, brrr. :)))

Kata írta...

Te is lányom? Én már többször is, de mindig beletettem valami indiaiba ...imádom! Gourmandulánál is vannak jó recik, én onnan is főztem már gombásat...isteni finom!

duende írta...

:)) Köszi a tippet, Kata! :)

Reni írta...

fú ez nagyon jó! kipróbálom azt hiszem én is, nagyon vonz a házi sajtkészítés, bár még mindig nem szereztem be megfelelő anyagot a csöpögetéshez. Nekünk is ugyanilyen bocis tejesüvegünk van :))

lúdanyó írta...

Ez a grillezett változat nagyon tetszik! Meg a nyárs is! A gombát is te szedted? Kinézem belőled :)

duende írta...

Annyira édes, igaz Röné? :))

Most lehet kapni vékony nyári anyagokat a méteráru boltokban. Érdemes körülnézni.

duende írta...

Finom is, Lúdanyó! :)

Nem, sajna mostanában nem volt időnk gomászni menni... pedig rengeteg van. Talán majd jövő héten. :))

Raindrop írta...

Szakácskönyben nem látni ilyen képeket, de a tehénkés viszi a prímet!
:DDDDD

(az ételről már leírták a többiek a tutit) :)

Vegavarázs írta...

Nagyon szép panírt csináltál! Még egy ötlet: én is szoktam nyársra fűzni különböző zöldségdarabkákkal (paradicsom, paprika, padlizsán, olívabogyó, stb), aztán a nyársat fűszeres csicseriborsótésztába (pakoratésztába, recept nálam) mártani, majd olajban kisütni.

Ancsika írta...

Fantasztikus! :) Amint lesz egy kis idöm kipróbálom!
Kérdésem lenne viszont: szted jó hozzá a pelenka? Csöpögtetni? és nálunk csak 3,5%-os tej van. Számít vajon az az 1%??? :)

Renata Kalman írta...

Hémangi tényleg nagyon jó ír és nemcsak gasztronómiában!

Renata Kalman írta...

Duende! Micsoda képek és micsoda ételek, ismét!

sedith írta...

Még múltkor írtál róla az ordánál... Végül mégiscsak belevágtál. Gratulálok!!! Biztos klasszul sikerült. A fotókból ítélve mindenképpen. (Vegavarázsnál már többször olvasgattam én is, ... a mentaszörpjét feltétlenül ki akarom próbálni!)

Egyszer kipróbálom én is a panírt, mert az orda, ha összeáll is, azért egy morzsolódós valami, szóval, kissé másabb, mint ez. Grillezve és nyárson is el tudnám képzelni magam előtt... akár most is!;)
Puszi

duende írta...

Annyiraédes az a tehénke, muszály volt megörökítenem, Raindrop! :))

duende írta...

Köszönöm a tippet és a dícséretet, Vegavarázs! Tényleg, milyen jó ötlet! Van is csicserilisztem itthon. Köszönöm mégegyszer a receptet, annyira örülök hogy fölbátorodtam! :)
Megnézem a pakorádat is! :))

duende írta...

Mian, szerintem jó a pelenka! És Vegavarázs azt írta, hogy 3,5-ös tejből még jobb! :)

duende írta...

Köszi szépen Renáta! :)

Miket ír Hémangi? :))

duende írta...

Igen Edit, belevágtam. :) És milyen jól tettem! Nagyon finom ez a sajt. Jobban ízlik, mint a bolti sajtok, ezerszer finomabb.
Próbáld ki Edit, nagyon egyszerű, és finom. És neked már van gyakorlatod is, az ordával, ezt talán még egyszerűbb is elkészíteni!

Chef Viki írta...

Megfogott! A piacon mindig van friss házitej! És citromsav is van otthon :-)

Zseniális, köszönöm! A grillezhetőségtől egyenesen lázba jöttem!

duende írta...

Sz9ivesen, Viki! :)

Palócprovence írta...

Nagyon szeretem a panírt! A képek ismét gyönyörűek! :))

Scofield írta...

úgyes és szép, már csak a házitejet kellene levadászni a többi megvan:)

sajtkukac írta...

Pont a múlt héten csináltam én is életemben először - csak a posztolásig nem jutottam még el :-)Tényleg jó volt kisütve, és elég egyszerű az elkészítése is. nekem kicsit natúr volt, legközelebb játszanék egy kicsit az ízesítéssel.
Niki

Wise Lady írta...

Nagyon szuper. Azt is írd le légy szives, hogy 2 l tejből mennyi sajt lett?

Limara írta...

Receptet már én is mentette, a grillezett sajttal új lendületet adtál! :)) gyönyörű!

erős ildikó írta...

Ez nekem is kell!!!:) Nagyon tetszik, főleg így grillezve! Csodaügyes vagy!

duende írta...

Köszi Palócprovance! Én most kóstoltam először! :)

duende írta...

Akkor vadássz, Scofield! De csak tejet! Tehénke marad. :))

duende írta...

Akkor egyet gondoltunk, Niki! :)

Igen, abszolút klasszul variálható és ízesíthető! Először így natúran akartam megkóstolni. Aztán majd én is variálom. :)

duende írta...

Tényleg, az kimaradt, Whise Lady. Körülbelül 40-45 dkg lett. Nem mértem le, ez sacc/kb. (De elég jó a súlyérzékem.:)) )

duende írta...

Köszönöm, Limara! :))

duende írta...

Köszi Napmátka! De az érdem Vegavarázsé. Már régóta készültem rá, de eddig féltem megcsinálni. Ő viszont nagyon jól írta le az elkészítését. :)

Renata Kalman írta...

Nem akarok a nevében beszélni:) a Lál kiadónál dolgozik (de majd pontosít, ha rosszul mondom).
www.lal.hu

Vegavarázs írta...

Hű, csak most vettem észre az előző bejegyzést. Igen, a Lál Kiadónál vagyok. Egy negyedévente megjelenő magazint szerkesztek, könyvek, pamfletek, stb. megjelenését segítem. Ritkán írok, inkább szerkesztek, időnként lektorálok.

duende írta...

Milyen pletykásak vagyunk, mi? :))

De jó, megnéztem az oldalt. A kiadáson kívül van csomagküldő szolgálat is. Fogok fűszereket rendelni! :)

Ha jól látom, indiai, vallási jellegű könyveket ad ki elsősorban a kiadó, uyge?

A Bhagavad Gita nekem is megvan, majdnem a teljes sorozat.

Vegavarázs írta...

Duende, én bármikor szívesen pletykálok veled :-) Szeretek veled beszélgetni!
Nem csupán vallásos könyveket adunk ki, hanem olyanokat is, melyek a kultúránkhoz tartoznak. Pl. szakácskönyvet :-), jógakönyvet, személyiségfejlesztő könyveket. Most pedig egy ájurvéda könyv szövegét csiszolgatom éppen. Egy angol nyelvű kiadvány fordítása, és a legjobb ájurvéda könyv, amit valaha láttam. Nagyon gyakorlatias és használható.

duende írta...

Én is veled, Vegavarázs! :)
És köszönöm. :)


Hú, az ayurvéda nagyon érdekes dolog. Fantasztikus tudomány. Én Deepak Chopra könyvét olvastam erről az ősi gyógyászati és étkezési módszerről. Nekem az is nagyon tetszett. De majd nézem az oldalt, mikor jelnik meg! .)

Én majdnem 100%-os vata típus vagyok.

Névtelen írta...

szerintetek az miért van, hogy nekem nem szép nagy, habos túró keletkezik miután hozzáadom a citromlevet, hanem apró, szemcsés valami? egyébként így is szépen összeállt, most a hűtőben pihen. :)
Kiu

duende írta...

Nem tudom, Kiu.
Rendes, igazi házitejet használtál?
Vagy boltit?

Házitejnél "rendes" túró képződik. :)

Névtelen írta...

bolti bio tejet használtam... :(
kíváncsi lettem, hogy a műtej (bolti, 1.5 ös) hogyan reagál erre a folyamatra és ugyanaz történt mint a 2.8 as bionál.
Cserpes tejjel fogok próbálkozni legközelebb.
Kia

duende írta...

Kia, ha rendesen összeáll sajttá, akkor szerintem semmi baj nincs a dologgal.
Én épp csak kevegetem, miután beleöntöttem a citromlét. Csak lazán húzok egyet-kettőt a tetején, nem kavarom nagyon szét.
És épp csak annyi időre hagyom a tűzhelyen, míg kicsapódik, aztán veszem is le.

Névtelen írta...

Kedves Duende!

Épp most írtam Hémanginak, mert nem sikerült a sajt. Nem volt citromom, így citromsavval próbálkoztam az ő receptje alapján megadott mennyiséggel és egyszerűen nem csapódott ki semmi. Volt még a hűtőben maradék fél citromom, annak a levét is hozzáadtam, de akkor sem indult be a folyamat. Ráadásul házitejjel vágtam bele. Egyszerűen nem értem... Most itt állok két liter felforralt, sárgás-savanykás tejjel és nem tudom mit kezdhetnék vele, mert nincs szívem kidobni...
Üdv: Piroska

duende írta...

Kedves Piroska!

Én sem értem... Hm...
Két ötletem van:
1. átmenni a szomszédhoz 2 db citromért
2. a citromsavat kevés vízzel feloldani és úgy adni a tejhez.

Szóval én megpróbálnám még egyszer. Citromból például kell a két citrom leve körülbelül a 2 liter tejhez. Citromsavból nem tudom mennyi kell, de szerintem anyni lehet csak a baj, hogy keveset adtál hozzá. Próbáld mégegyszer, hátha!

Névtelen írta...

Köszi a gyors választ. Savanyítani már nem szeretném, mert így is elég savanykás lett (én is próbáltam még citromsavat beletenni). Közben kitaláltam, hogy a tejből salátalevest csinálok holnap + veszek ismét tejet és citrommal nekiugrok még1szer. Remélem, másodszorra sikerül : ) P.

duende írta...

Szívesen! :)

A savanyú íz a kész sajton egyébként egyáltalán nem érződik, ha esetleg ettől félsz!

Én mindig citrommal csinálom egyébként - csak azért mert most is kb. másfél kiló van itthon... :)) Citromimádó vagyok, az a helyzet! :))

Névtelen írta...

Ma nekiugrottam mégegyszer, immár citrommal és sikerült!!! : ) Igazad lehetett, tegnap még kellett volna hozzá citrom... Nem baj, a salátaleves isteni lett belőle : ) Köszönöm, Duende! P.

Névtelen írta...

Ma nekiugrottam mégegyszer, immár citrommal és sikerült!!! : ) Igazad lehetett, tegnap még kellett volna hozzá citrom... Nem baj, a salátaleves isteni lett belőle : ) Köszönöm, Duende! P.

duende írta...

Kedves Piroska!

Örülök hogy sikerült! :)

4Gyerek írta...

ez valami nagyon finom dolog. tiszta szerencse volt plussz tej itthon, amit nem akartam aludtejként hasznosítani.

duende írta...

4gyerek: Bizony! :) nagyon szeressem én is! :)

Turák Kinga írta...

hogy írtad a nevét, közben rájöttem, h a kollegina is ilyet készít! :)

duende írta...

Kinga: :) A lényeg, amiért kommenteltem Nálad, hogy isteni grillezve! :)

Névtelen írta...

Sziasztok,

Ma csináltam először panírt, finom lett. Érdekelne a véleményetek az alábbi kérdésekben:

-Szerintetek lehet-e sóoldatba tenni? Esetleg tovább eláll-e így?
-Lehet e füstölni? vajon mennyi ideig? Füstölés után elállna-e hűtés nélkül?

Előre is köszönöm.
Krisztián

duende írta...

Kedves Krisztián! Igen, lehet füstölni is, lásd itt.

Nem hiszem, hogy elállna hűtés nélkül, ez egy gyors füstölés,valójában csak ízt és kérget ad a sajtnak. Lehet sós vízbe is tenni, próbáltam, de nem sokat változtat a sajt ízén, és úgy sem áll el jobban. Indiában egyébként mindig frissen készítenek egy akkora adagot, ami azonnal vagy pár napon belül elfogy. Mert hát tényleg nem sok munka, nem sok idő. Ha elállósabb sajtot szeretnél, akkor szerintem a hagyományos sajtkészítés módszereit lenne érdemes tanulmányoznod talán.

Unknown írta...

Kész az első sajtom <3 Bolti tej 3,5%-os és küldtem hozzá egy doboz tejszínt biztos ami biztos:)Most hül de bizalomgerjesztően fest! :) Köszi a receptet!