2009. január 27., kedd

Utazás gasztronómiában - szakácskönyveim



Palócprovance
-tól jött egy újabb körkérdés, amiben is arról érdeklődött, melyik az 5 legkedvesebb szakácskönyvem?

Nem volt nehéz listáznom mert sajnos, igen kevés művel rendelkezem a gasztronómia világából. Szeretnék több szép és tartalmas kiadvánnyal dicsekedni, de mindenre nem fussa.


Elsőként említem Horváth Ilona szakácskönyvét. Alapmű, mindenkinek ajánlom. A főzés alapműveleteitől a bevásárláson, tartósításon át az egész profiknak való receptekig minden megtalálható benne. Az én példányom már elérte a saláta-állagot...

2. A Planétás. Anno, huszonpár évvel ezelőtt lehetett csomagonként vásárolni a kis kártyákat. Nekem szerencsém van mert anyu mindet megvette és összegyűjtötte, no és nekem is adta. Rengeteg recept, nagyon jól követhető leírásokkal. Aranyossy Árpád, Csizmadia László, Lelkes Lajos és Wenszky Ágnes szerkesztette, Kiss István illusztrálta, és a Mezőgazdasági Kiadó adta ki.

3. Újabb beszerzésem egy Itália ízeit tartalmazó könyv, "Az olasz konyha alapjai". Remek képekkel és remek receptekkel. Örülök hogy anno megvettem, ma már szerintem sehol sem kapható. Bár nem biztos. A Magyar Könyvklub gondozásában jelent meg, az írópáros: Cornelia Schinhari és Sebastian Dickhaut.

4. Ma már sajnos nincs köztünk Polcz Alaine. Csodálatos ember, remek pszichológus volt. Nagyon sok könyve jelent meg, legtöbb a lélekről, a haldoklásról. De írt szakácskönyvet is, Főzzünk örömmel! címmel. Mikor megvettem kiolvastam, mint egy könyvet, mert olyan. Nagyon-nagyon szeretem.

5. Utolsóként egy nem recepteket tartalmazó könyvet említenék, Romváry Vilmos Fűszerek könyve című összefoglalóját. Sokszor belelapozok, mert társít ételeket fűszerekhez és fordítva. De leginkább azért forgatom, mert én sokszor használom a fűszereimet - van vagy hetven valahány - orvosságként is. Megtalálom a könyvben az adott növény minden tulajdonságát: honnan származik, milyen anyagokat tartalmaz - valamint azt is, milyen gyógyhatásai vannak.

Hát, röviden ennyi. A kérdést továbbítom Napmátkának, Renátának, Áginak, Katának, ZinczyKának, Mammának.

13 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Kedves Duende!
Nálam tavaly novemberben már járt egy ilyen körkérdés (lehet, hogy nem pontosan ez volt a címe), akkoriban válaszoltam is:
http://napmatka.blogspot.com/2008/11/szakcsknyveim.html
Az akkor leírtakhoz talán csak annyit tennék hozzá, hogy az új könyveimet azóta posztoltam, illetve nagy örömem telik még a Dr Oetker-féle Pesto könyvben, amiről még nem írtam, de remek szószok, mártogatók, chutney-k, pestok, pácolt sajtok, gombák és házi mustár is található benne.

starfi írta...

a planétást anyu szintén megvette anno, mennyit lapozgattam én azt:)

a fűszerek könyve pedig tényleg jó, én nemrég fedeztem fel, azóta egyre többet forgatom. a pácolós részek is klasszak benne szerintem.

Névtelen írta...

Drága tesó,
fejem felett a hullámok, de ha látok valamit a tajtékzó tengeren kívül is, írok.

duende írta...

Köszi Napmátka!
Az tényleg jó lehet. Képzeld, tavalyelőtt nyáron kaptam rá a csatnikra, annyira finomak! Csináltam már többféle gyümölcsből is, isteniek. :-)))

duende írta...

Igen starfokker, szuper mind a két könyv, nagyon szeretem őket. A planétást sokszor csak úgy élvezetből is lapozgattam anno. De ez jó, mert így már kívülről tudom, milyen ételek vannak benne, ha keresek valamit. :-)

duende írta...

Oké tesó! :-)

Ráérsz, meg csak ha van kedved, erőd, időd hozzá.

Névtelen írta...

Nos, azt hiszem én is írtam már valami ilyent, szintén novemberben.
http://agifoz.blog.nlcafe.hu/index.php?view=bejegyzes_oldal&bejid=78484

duende írta...

Köszi Ági, Megnézem! (Ez kimaradt, mikor megnézegettelek, vagy csak nem emlékeztem rá...)

Palócprovence írta...

Ne aggódj, én is 25 év alatt gyűjtöttem össze ennyi könyvet!
Horváth Ilona könyve tényleg alapmű, generációk nőttek fel rajta. Az enyém még 63-ból való.
A Planétás elődje is megvan még valahol, jó, hogy eszembe juttattad.
A fűszerek könyvét is szeretem.
Köszönöm, hogy válaszoltál! :)))

Renata Kalman írta...

Szia kedves Duende!
Napmátkához hasonlóan, én is írtam már erről, itt:
http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2008/11/kedvenc-szakcsknyveim.html


A Romváry nekem is sokszor hasznomra válik, Polcz Alaine-t is ismerem valamennyire.
De köszi, hogy kíváncsi voltál rám :)

duende írta...

Köszi Reni, megnézem!

lúdanyó írta...

Nahát, most találtam ezt! Nekem is megvannak ezek és szintén nagy kedvencek :)

duende írta...

Szerintem is jók, Lúdanyó! :)